Het tweede leerjaar:

Iedereen doet flink mee in klas twee!

De leerlingen komen het tweede leerjaar binnen met al een heleboel kennis in hun rugzak ( + en - tot 20, lezen, ...). We maken van deze kennis gebruik en bouwen hier aan verder.

Na een korte herhaling leren we tellen tot 100 met behulp van onze methode 'Kompas'.

De leerlingen maken kennis met de begrippen ' maal' en 'delen'.

Deze tafeloefeningen komen het ganse jaar aan bod op verschillende manieren: met tafelkaartjes, computerspel, gezelschapspel, al zingend, ... want afwisseling is heel belangrijk voor onze knappe rekenaars.

Ook differentiatie is belangrijk en gebeurt o.a. door de verschillende scheurblokken met differentiatieoefeningen.

 

In onze taallessen ( methode : tijd voor taal) komen 13 boeiende thema's aan bod die volledig afgestemd zijn op de leef- en belevingswereld van de kinderen. In elk thema komen alle taaldomeinen voor.

 

Bij alle grote opdrachten gebruiken we de strategie van het werken in stappen die voorgesteld worden door pictogrammen.

 

Ook in W.O. krijgen de leerlingen volop de kans om te experimenteren, beleven en ervaren.

Door deze ervaringen zetten de leerlingen kennis vast want iets wat ze zelf meemaakten onthouden ze veel beter.

Door de vele herhalingen en verdiepingen is de leerstof goed beheerst en thuisstudie is nog beperkt in onze tweede klas. We leren al schema's maken en bereiden ons flink voor op het 'leren leren'.

 

In contract- en hoekenwerk krijgen onze leerlingen de kans om zelfstandig te leren werken en samenwerking met een groepsleider, secretaris en materiaalmeester komt ook frequent aan bod.

 

Kortom, het tweede leerjaar is een fijn en boeiend jaar met veel afwisseling!

juf Marina