ICT

De zogenaamde Digisprong in het onderwijs is ook duidelijk merkbaar in onze school. ICT evolueert sterk in onze maatschappij. Onze basisschool moet deze ICT-stroom volgen en onze leerlingen wegwijs maken in de verschillende vaardigheden, tools en gevaren die ze zullen tegenkomen in hun verdere schoolloopbaan en dagelijkse leven.

Leerkrachten zullen deze ICT-vaardigheden integreren in hun lessen. Zo zullen leerlingen al eens vaker oefeningen maken via een QR-code, een quiz maken om de leerstof W.O. in te oefenen, een digitaal werkblad invullen bij rekenen,… Ook toetsen kunnen digitaal gemaakt worden en leerlingen zullen opdrachten leren delen met hun leerkracht.

Om dit in werking te stellen hebben we reeds middelen voorzien die leerkrachten en leerlingen ondersteunen in het klasgebeuren:

• Digitale borden
  • Chromebooks in de lagere school
  • Touch tafels in de kleutersschool
  • Laptops in de Lagere school, als ondersteuning bij zorg

Leerkrachten werken met verschillende platformen en tools om opdrachten te voorzien voor leerlingen:

• Prowise Go
  • Bingel
  • Bookwidgets
  • Educatieve URL’s
  • Zoekprogramma’s (zoals Google)

Leerlingen leren niet alleen werken met verschillende middelen en platformen. Ook komen verschillende thema's aan bod om leerlingen veilig te leren omgaan met de digitalisering:

• cyberpesten
  • social media
  • online privacy
  • wachtwoorden

De klasleerkrachten worden hierin ondersteund door de ICT-coördinator en de werkgroep ICT.

Jenthe Van Gestel - ICT-coördinator - jenthe.vangestel@gbsmalle.be