Knuffelhond

Dag lieve mensen

Ik ben Billy, de fiere klashond van het vierde leerjaar.

Ik kom op maandag, dinsdagvoormiddag en soms op vrijdag mee naar de klas. Ik heb daar een
huisje (bench) waar ik flink in zit als mijn kindjes moeten werken. Na een wiskunde- of taalles mag ik er even uit en gaan mijn vriendjes met mij naar buiten. Tijdens een les muzische
vorming mag ik vrij rondlopen in de klas! Mijn baasje, juf Fabienne, zegt dat ik ervoor moet
zorgen dat ik het stressniveau in de klas verlaag en dat mijn jongens en meisjes graag naar school komen. Ook leren ze op een verantwoorde manier voor mij zorgen.

Ik voel aan wanneer iemand bang of droevig is, wanneer iemand een likje nodig heeft of gewoon even mijn aanwezigheid wil voelen aan hun voetjes.

Een school kan een stressvolle omgeving zijn voor kinderen. Steeds meer kinderen hebben last met hun emoties. Klashonden bieden vaak een oplossing. Zij zorgen voor een troostende aanwezigheid en bieden affectie aan kinderen die het moeilijk of nodig hebben. Ze dragen bij aan de emotionele en relationele ontwikkeling van kinderen. Iets simpel, zoals het aaien van een hond, doet de bloeddruk werkelijk afnemen. Ze helpen bij problemen zoals pesten, juist omdat de klasgroep meer een geheel wordt. Ze hebben dan een gemeenschappelijk onderwerp om over te praten, een gemeenschappelijk dier om voor te zorgen…

Het is gebleken dat een klashond leerlingen aandachtiger en rustiger maakt tijdens de les. Leerlingen stellen zich zorgzamer, socialer en verantwoordelijker op. Ze blijken ook verdraagzamer tegenover elkaar. De klashond maakt de leerlingen ook zelfzekerder en de communicatie tussen de leerlingen vlotter.

Wij vonden het alvast de moeite om het eens te proberen! Vragen of bemerkingen, we horen het graag. Ons doel: blije leerlingen, blije hond, blije juf en blije mama’s en papa's.

Een lieve poot van Billy